Festiwal
Środka Jesieni znany jako Zhōngqiū
Jié lub alternatywnie głownie w krajach kultury zachodniej Mooncake
Festival to święto pochodzenia rolniczego obchodzone 15 dnia ósmego miesiąca
według kalendarza lunarnego.
W tym roku przypada ono 15 września. W Chińskiej
Republice Ludowej święto to łączone jest z weekendem co daje mieszkańcom 3 dni
wolne od pracy by świętować. Często też obchody zbiegają się z Świętem
Narodowym, co powoduje wydłużenie wolnego. Zachęca to do masowych migracji
wewnętrznej w celu spotkania z rodziną z odległych części kraju. Poza chińskim Nowym Rokiem to czas
największego zatłoczenia na autostradach, dworcach i lotniskach, a bilety
trzeba kupować ze sporym wyprzedzeniem. 20 maja 2006 roku święto Zhōngqiū Jié zostało wpisane na
listę narodowego niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
Geneza
oraz legendy
Według
ustnych źródeł festiwal ten pochodzi z czasów dynastii Shang, kiedy to
zaobserwowano przez starożytnych Chińczyków wpływ ruchu księżyca na zmiany pór
roku i produkcję rolną. By wyrazić swą wdzięczność za obfite plony, składno
ofiarę księżycowi wraz z zakończeniem żniw. Formę bliższą obecnej zyskał on
dopiero za czasów dynastii Tang, gdy cesarz Xuanzong odkrył mit o Księżycowym
Pałacu. Pierwszym źródłem pisanym w
którym pojawia się festiwal jest księga „Obyczaje Zhou” pochodząca z czasów Zachodniej dynastii Zhou.
Powszechnie celebrowany jako folklorystyczny festiwal stał się on w czasach
Północnej dynastii Song.
Święto te nieodłącznie wiąże się z legendami.
Czci się w jego trakcie boginię Księżyca Chang’e, która by chronić podanych przed tyranią męża ukradła mu
eliksir nieśmiertelności po którego wypiciu do dziś mieszka na księżycu w
Księżycowym Pałącu. W innej wersji tego samego mitu Chang’e była boginią
mieszkającą w siedzibie nieśmiertelnych. Pewnego dnia zbiła ona w pałacu cenny
porcelanowy dzban za co została zesłana na ziemię. Wielki myśliwy Hou Yi
natrafił na dziewczynę i zakochał się w niej, ale był zbyt biedny, by móc ją
poślubić. Niedługo dziewięć słońc pojawiło sie na niebie grożąc zniszczeniem
ziemi z powodu gorąca. Wytrawny łucznik zestrzelił osiem słońc, zostawiając
tylko jedno. Hou Yi został królem i mógł poślubić Chang’e. Jako dodatkową
nagrodę za uratowanie ziemi Królowa Nieba dała mu eliksir nieśmiertelności. Hou
Yi odłożył go do czasu, aż będzie stary i dość mądry, aby go wypić. Pewnego
poranka Chang’e, wędrując po pałacu męża, zauważyła dziwną jasność
promieniującą z naczynia. Zobaczywszy, że jest napełnione eliksirem, wypiła go
do dna. Zaraz po tym bogini wyfrunęła
przez okno prosto do nieba. Hou Yi próbował ją zestrzelić, ale nie trafił.
Chang’e unosiła się wyżej i wyżej, aż do księżyca, który był
pokryty kamieniami i drzewami cynamonowymi.
Znajdując się już na księżycu odkaszlnęła ona z zimna porcję eliksiru, który
zamieniał się w najbielszego królika.
Królik stał na tylnych łapach i zaczął tłuc cynamon z drzewa w moździerzu, aby
zrobić eliksir umożliwiający Chang’e powrót do męża. Kolejne podanie mówi iż królik został wysłany
na księżyc w nagrodę za swój heroiczny wyczyn. Chciał on bowiem nakarmić sobą
napotkanych trzech mędrców, gdyż w przeciwieństwie do małpy i lisa był biedny,
więc nie miał jedzenia by się podzielić z wędrowcami. W momencie gdy chciał
rzucić się w ogień został powstrzymany przez poruszonych jego postawą mędrców i
odesłany do Księżycowego Pałacu gdzie zaprzyjaźnił się z Chang’e. Współcześnie
młode Chinki modlą się do bogini w czasie festiwalu , by ta pomogła im spełnić
ich życzenia o romantycznej miłości i szczęśliwym małżeństwie.
Współczesne
obchody
Święto
to jest okazją do wspólnych spotkań i posiłku zjadanego wieczorową porą w
gronie rodzinnym w tradycyjnych strojach by złożyć ofiary księżycowi . Z tej
okazji przygotowywane są tradycyjne księżycowe ciasteczka , których okrągły
kształt ma symbolizować księżyc w pełni.
Również z tym obyczajem wiąże się opowieść ludowa według której u
schyłku panowania mongolskiej dynastii Yuan, Zhu Yuanzhang , jeden z przywódców
Czerwonych Turbanów oraz jego doradca
Liu Bowen uznali, że najlepszym sposobem na skoordynowanie ataku przeciwko
znienawidzonej dynastii będzie rozesłanie rozkazu rozpoczęcia powstania za
pomocą księżycowych ciasteczek w związku ze zbliżającym się festiwalem tak, by Mongołowie niczego się nie domyślili.
Wiadomość została sprytnie ukryta w tradycyjnych ciasteczkach, w których
zapieczono kartki papieru z datą
startu ofensywy. Atak okazał się skuteczny, dynastia mongolska została
obalona, a Zhu Yuanzhang założył chińską dynastię Ming i panował jako
cesarz Hongwu .
Ciasteczka
są powszechnie jedzone, jednakże częściej są one kupowane także jako prezent,
niżeli pieczone samodzielnie w domu. Wbrew naszym przypuszczeniom niekoniecznie
muszą być one słodkie. Tradycyjne nadzienia, to pasty z czerwonej fasolki oraz
żółtka jajka symbolizującym księżyc w pełni. Dziś można znaleźć księżycowe
ciasteczka o smaku nasion lotosu, malin, bananów, jabłek, herbaty, mango,
sezamu, kawy, wanilii, a nawet sera. Ulubionym farszem do moon cake w wielu
rejonach jest też mięso czy ryba. Ciastka są tak popularne, że w Chinach
sprzedawane są także lody o smaku księżycowych ciasteczek.
Oprócz ciastek
spożywa się także ryż i owoce, którymi należy się podzielić z księżycem oraz
duchami przodków oraz pije się cynamonowe wino. Na tradycyjnej kolacji w dzień
Środka Jesieni na stole pojawią się też potrawy z kaczki, dyni ,ślimaki rzeczne
oraz taro. Ozdobą serwowanych dań są symbolizujący spotkanie arbuz wycięty w
kształcie płatków lotosu oraz dziewięć połączonych korzeni lotosu
symbolizujących pokój. Tradycyjnie też ustawia się filiżanki w ogrodzie na
kamiennych tablicach, gdzie rodzina po momencie w którym księżyc odbije się w
centrum filiżanek, piję kawę i prowadzi towarzyskie rozmowy. W nawiązaniu do
legend w domu przygotowuje się ołtarz z figurką królika, który w tradycji
chińskiej uważany jest za symbol długowieczności, szczęścia i zadowolenia oraz
otacza się go żółtymi kwiatami fasoli i owocami takimi jak jabłka, gruszki, brzoskwinie, winogrona, granaty,
melony, pomarańcze, i pomelo . Niektórzy
decydują się świętować poza domem by być bliżej księżyca. Coraz bardziej
popularne stają się takie miejsca jak wieżowce, obszary pozamiejskie i
przyrodnicze czy też odwiedzanie
strożytnych zabytków. To także czas by łączyć się myślami z bliskimi na
emigracji.
Święto
Środka Jesieni to okazja do gier i zabaw. Wstąpienie do nieba (shàng tiāntáng) to
zabawa polegająca na wybraniu z kręgu jednej młodej damy, która ma zostać” wzniesiona do niebiańskiego królestwa”.
Otoczona dymem i wonią kadzidła opisuje
ona pozostałym uczestnikom piękne widoki i dźwięki które napotyka na swej
drodze. Inna zabawa to Zejście do ogrodu (luò huāyuán). Młode dziewczęta na
podstawie wybranego przez siebie kwiatu dowiadują się o liczbie i płci dzieci,
które będą miały w przyszłości. Dla młodych mężczyzn przewidziana jest atrakcja
Zstąpienie ośmiu nieśmiertelnych (jiangbaxian). Każdy z
nieśmiertelnych wybiera sobie gracza, który następnie odgrywa rolę uczonego lub
wojownika. Gra ma na celu wybranie najlepszego gracza, który zdobywa największe
uznanie w oczach dziewcząt. Zabawa dla dzieci nosi nazwę Otaczając ropuchę (guanxiamo).
Dzieci otaczają w kręgu wybraną na króla/królową ropuch osobę i śpiewają
piosenkę która ma spowodować transformację w żabę. Wybraniec musi skakać jak
żaba dopóki ktoś nie poleje mu głowy wodą.
W niektórych częściach Chin,
odbywają się tańce dla młodych mężczyzn i kobiet, aby znaleźć sobie
partnerów. Na przykład, młode
kobiety są zachęcane, aby rzucić swoje
chusteczki do tłumu mężczyzn, a ten z nich, który wygra i zwróci chusteczkę właścicielce ma szanse na romans.
Ponadto w niektórych
regionach z okazji Mid-Autumn Festival kultywuje się takie zwyczaje jak palenie
kadzidełek lecz także puszczanie latarni oraz „taniec
smoka i lwa” które są bardziej kojarzone z obchodami Chińskiego Nowego
Roku. Według tradycji dēng
mí na latarniach zwyczajowo
umieszczane są zagadki, które następnie starają się rozwiązać inni ludzie. Do rzadko spotykanych obecnie form obchodów
aczkolwiek bardzo interesujących można zaliczyć kultywowane przez mniejszości
etniczne zabawy takie jak mongolskie „ściganie księżyca” czy też „kradzież
owoców lub warzyw” znana wśród
mniejszości Dong.
Swoje własne tradycje ma także miasto Xiamen w
południowochińskiej prowincji Fujian. Jest ono znane z parad oświetlonych
makiet łodzi oraz gry w bobing.
Powstała ona by pomóc zapomnieć żołnierzom
walczącym przy boku generała Zheng Chenggong’a o obalenie Mandżurów i powrót
dynastii Ming, o tęsknocie za rodziną i domem, która nasiliła się wraz z
nadejściem Święta Środka Jesieni. Gra polega na rzucie kostkami w misce i otrzymaniu
wygrywającego układu oczek.
Do
wygrywających układów zalicza się:
Pierwotnie grano wyłącznie o księżycowe
ciasteczka. Obecnie pula nagród znacznie się rozszerzyła. Można wygrać m.in. sprzęt
gospodarstwa domowego, środki czystości oraz pieniądze.
Na Tajwanie Festiwal Środka Jesieni to przede wszystkim obecnie czas na BBQ z rodziną i przyjaciółmi, a także licznie wystawiane tradycyjne tajwańskie opery oraz wizytę w świątyni.
Tradycją jest także zjedzenie pomelo, aby zapewnić pomyślność i odgonić pecha.
SUPER POST A CHŁOPIEC Z POMELO NA GŁOWIE REWELACYJNIE WYGLĄDA:)
OdpowiedzUsuń